Tandimplantat

Nya tänder som sitter stadigt och skapar trygghet

Tekniken har på senare år utvecklats mycket inom tandvården. Detta gäller inte minst tandimplantat, som idag är ett betydligt bättre alternativ än traditionella löständer. De sitter stadigt, ser ut och fungerar lika bra som vanliga tänder. Utöver detta är risken för infektioner och andra hygieniska problem i munhålan är betydligt mindre än vid alternativa lösningar. Vi arbetar med den allra senaste tekniken och våra tandimplantat sitter säkert i munnen och kommer definitivt inte att ramla ut.

Att operera in titanskruvar som bas för nya tänder är en väl beprövad metod och ett ingrepp hos oss kan få en mycket positiv inverkan för en person med tandproblem. Det är inte bara rent funktionellt som tänder har stor betydelse. Med en fullständig tandrad så ökar självförtroendet och det är lättare att känna sig bekväm vid olika sociala tillfällen.

Gratis konsultation i samband med undersökning

Att sätta in nya tänder i form av ett tandimplantat är inget enkelt beslut att, det är ett ingrepp som påverkar livet på ett betydande sätt. Det är förståeligt om man känner sig tveksam och kanske till och med lite orolig inför ett så stort ingrepp. Det gör att det finns många frågor, här nedan svarar vi på några av de vanligaste. Bokar du dessutom in en tandundersökning hos oss kan du även få en fri konsultation där vi tillsammans går genom vilken behandling som passar dig och dina tänder bäst.

Kan andra se att de nya tänderna är ett implantat?

Nej. Dagens tandimplantat anpassas efter färgen och formen på dina egna tänder och är därför väldigt naturtrogna. Är implantaten producerat och inplacerat på ett korrekt sätt så kommer det att smälta in bland dina egna intilliggande tänder. Om allt går så kommer det vara omöjligt att se att du har tandimplantat.

tandundersökning

Går det att ha ett tandimplantat även om jag har problem med tandlossning?

Ja, det går bra, med vissa förbehåll. Du ska skaffa tandimplantat även om du har tandlossning, men då är det mycket viktigt att tänderna som är närmast implantatet behandlas mot tandlossningen innan implantatet sätts in. Om du lider av tandlossning är dessutom risken  för komplikationer något större om du skaffar ett tandimplantat.

hela friska tänder

Kan tandimplantatet leda till några former av komplikationer?

Ja, med en stor dos otur. Om bakterier råkar komma in mellan implantatet och slemhinnan kan det uppstå en inflammation. Detta kan i värsta fall leda till att käkbenet luckras upp eller att tandimplantatet lossnar. I detta fall måste du genomföra en ny operation.

En bra munhygien är alltid bästa sättet att undvika dessa typer av problem. Borsta tänderna ordentligt och tänk på vad du äter. Har du ett tandimplantat bör du självklart inte röka.

Betalar Försäkringskassan ut ersättning för ett tandimplantat?

Bara delvis. Hur stor ersättningen blir beror på flera saker. Hur många implantat behöver du? Hur lång tid och hur stor arbetsinsats behövs för att operera in ditt tandimplantat.

Hör av dig till oss så kan vi diskutera kostnaderna för ett tandimplantat.