Behandling av periimplantit

Periimplantit

Periimplantit innebär en inflammation runt ett tandimplantat. Det är ett allvarligt tillstånd som är mycket svårt att behandla. Man räknar med att ungefär en av fem patienter som får ett tandimplantat kommer att få problem inom tio år. Det är en hög siffra, och den stiger.

”Om det är viktigt att hålla en god munhygien i vanliga fall, är det dubbelt så viktigt när man har ett tandimplantat”

Den enskilt största anledningen till att patienter drabbas av periimplantit är att man slarvar med munhygienen. Om bakterier får fäste runt implantatet kan de ta sig ner kring implantatet och orsakar förlust av benvävnad. Till slut har all benvävnad försvunnit och tandimplantatet kan inte sitta kvar längre. Det värsta är att det är svårt att upptäcka att man har drabbats av periimplantit. Det känns vanligtvis inte i början och vissa patienter upptäcker det inte förrän tandimplantatet sitter löst, och då är det försent att göra någonting åt saken.

Munhygienen dubbelt så viktig vid tandimplantat

Ett tandimplantat är ett stort och dyrt ingrepp, och det är också ett ingrepp som kräver en hel del av patienten för att det ska hålla bra. Inte ens den skickligaste tandläkare kan sätta ett implantat så bra att det håller även om patienten slarvar med munhygienen. Om det är viktigt att hålla en god munhygien i vanliga fall, är det dubbelt så viktigt när man har ett tandimplantat. Det är svårare att göra rent runt ett tandimplantat än en vanlig tand, så det gäller att vara extra noggrann. Den som röker löper dessutom en kraftigt förhöjd risk att drabbas av periimplantit, även om man sköter sin munhygien på ett bra sätt.

Den vanligaste behandlingen av periimplantit

När man behandlar periimplantit öppnar man vanligtvis mjukvävnaden runt implantatet så att det frigörs, och gör sedan rent där. Sedan får man hoppas att vävnaden tillbakabildas runt implantatet och att inflammationen inte återuppstår, något som tyvärr händer ofta. Det är oerhört viktigt med regelbundna kontroller efter en behandling av periimplantit, samt naturligtvis att patienten tar hand om sin munhygien ordentligt.

De flesta som drabbas förlorar implantatet

Det finns fler behandlingar mot periimplantit, men det finns inga undersökningar som tyder på att någon skulle vara bättre eller sämre än de andra. Den metoden vi nämner här är standard i Sverige. Men de flesta som blir behandlade får problem igen och det slutar oftast med att man blir av med implantatet.

En del menar att det görs för många tandimplantat på äldre människor, som man inte kan förvänta sig ska kunna ta hand om sina implantat på ett bra sätt. Man menar att det är som att ge dessa människor problem, och att man för patienter över en viss ålder borde överväga löstagbara proteser i stället. Samtidigt finns det exempel på äldre patienter som levt länge med implantat och lyckats sköta dem på ett exemplariskt sätt.

Att hålla rent runt implantatet

Den som har fått ett tandimplantat är själv ansvarig för att det ska hålla. Det är ett faktum som alla patienter tyvärr inte tar till sig. Om man röker och slarvar med munhygienen kommer man förr eller senare att drabbas av perimplantit, och då kommer man med största sannolikhet att förlora implantatet. Det gäller att rengöra extremt noga runt implantatet två gånger per dag. Vanligt tandborstning med fluor kompletteras med mellanrumsborste kring implantatet, samt tandtråd om det behövs. Dessutom bör man skölja munnen med fluor någon gång per dag.

Småätande stimulerar tillväxten av bakterier i munnen och gör att plack lätt bildas, som är roten till periimplantit. Plack är en tunn bakteriehinna som med tiden utvecklas till tandsten. När det gått så långt runt ett implantat är risken stor att bakterier tagit sig ner till benvävnaden runt implantatet. Då löper man en mycket stor risk att drabbas av periimplantit.

Ny fräsch tandrad med tandimplantat
24 Mar 2021