Vad gör man med tandimplantat som sitter löst / lossnar?

Vad gör man med tandimplantat som sitter löst/lossnar? Ett tandimplantat kan - med rätt förutsättningar och med en korrekt behandling - växa sig starkare än vanliga tänder.

Lösa tandimplantat

Har man goda förutsättningar i form av en sund livsstil och ett starkt käkben så har man goda förutsättningar att se tandimplantat växa sig starka och fungera som vanliga tänder.

Men, det mesta avgörs dock till syvende och sist av den egna munhygienen och skötsel av de egna tänderna - inklusive tandimplantaten. Det är där man som patient kan göra den stora skillnaden. Tyvärr så gör många precis tvärtom: man anser att tandimplantat är konstgjorda och att de därigenom inte behöver behandlas på samma sätt som de ordinarie tänderna vad gäller rengöring och hygien.

Det man ska göra är det diametralt motsatta: implantaten måste hållas efter rejält och rengöras nästan mer noggrant än de vanliga tänderna. Om inte så riskerar man som patient att hamna i en situation där tandimplantaten sitter löst eller lossnar.

Det senare - att de lossnar - beror oftast på att den titanskruv som använts för att fästa tandkronan på inte hunnit växa fast i käkbenet. Det är ovanligt och fullt möjligt att åtgärda. Det andra - att tandimplantaten börjar kännas lösa kan indikera någonting värre.

Periimplantit - bakterier i käkbenet

Att ett tandimplantat kan börjas kännas löst då man ruckar på det kan indikera att det håller på att lossna - och att detta beror på att bakterier har trängt sig ner i tandköttsfickan. Det är exakt samma bakterier som ligger bakom en tandköttsinflammation. Har du problem med en tandköttsinflammation så kan detta innebära att ditt tandimplantat också drabbas av samma angrepp; bakterierna söker sig vidare till området runt implantatet och det leder sedermera till periimplantit. Detta innebär att tandimplantatet kan lossna.

Det som är talande - och farligt - är att man inte känner detta själv. Har du ett tandimplantat där periimplantit finns så känner du egentligen ingenting. Du får ingen tandvärk, du upplever inget obehag och det handlar dessutom om ett långt förlopp. Då tanden väl är lös och går att gunga på så är det - i många fall - redan för sent. Då har implantatet förlorat fästet.

Hur upptäcker jag periimplantit?

Som sagt. Det kan vara svårt - för att inte säga omöjligt - att upptäcka periimplantit på egen hand. Vissa ser det genom att tandköttet blöder, att det känns svullet eller att det luktar unket i samband med rengöring. För andra: ingenting.

Det som krävs är att man besöker en tandläkare - och en tandhygienist - regelbundet. Det är den bästa försäkringen man kan skaffa sig. En tandhygienist kan på ett tidigt stadie upptäcka indikationer - fördjupade tandköttsfickor, exempelvis - och därigenom också sätta in resurser i syfte att ta bort alla bakterier från området. Att regelbunden - några gånger per år - boka in en tid för en grundlig genomgång och rengöring av tandimplantatet är den absolut bästa lösningen.

Även du har ett ansvar. Det är din munhygien som avgör om det finns bakterier i munnen och det är till syvende och sist du som kan förhindra uppkomsten av sådana. Borsta tänderna regelbundet - och extra noggrant vid dina tandimplantat - använd tandtråd och skölj med munvatten som innehåller fluor.

Liknande artiklar

Vanliga frågor om tandimplantat

Så fäster vi titanskruvar i käkbenet

Utslagen tand | Behandlingsalternativ