Plötslig tandlossning / Parodontit

Vad orsakar egentligen plötslig tandlossning?

Tandlossning - parodontit - är något som kan drabba både yngre och äldre människor. Det är en i grunden ärftlig sjukdom, men det finns emellertid olika saker som kan påskynda utvecklingen och göra att tänderna lossnar från sina fästen i käkbenet på ett snabbare sätt.

Det finns primärt tre stycken riskfaktorer då man talar om plötslig tandlossning och dessa i form av rökning, dålig munhygien och tandsten. Dessa tre hör ofta också ihop till stor del. Slarvar man under en längre tid med skötseln av sina tänder så kan bakterier bildas i området kring tänderna. Dessa kan då leda till en inflammation och den skapar i sin tur fickor i tandköttskanten. I dessa fickor så kommer sedan bakterier in och då dessa ofta är svåra att få bort så kan det på sikt leda till att fortsätter växa på tandbenet. Når de till slut fästet i käkbenet så kan det leda till tandlossning.

Av dessa skäl kan man egentligen inte tala om en plötslig tandlossning. Det handlar om att ett längre förlopp föranleder det faktum att tänderna lossnar. Plötsligt är emellertid en term som kan vara väldigt beskrivande sett till det faktum att det kan vara svårt att upptäcka att man själv håller på att drabbas av tandlossning. Det finns nämligen ganska få symtom.

Symptom vid tandlossning

Det stora - och egentligen enda - symtom som finns vid tandlossning är ett blödande tandkött. Ser du att du blöder i samband med att du borstar tänderna så bör du ta detta på allvar. Det kan påvisa att det har bildats tandsten under tandköttskanten. Detta är ett tidigt tecken.

Om en inflammation funnits under en längre tid så kan du som drabbad känna en viss fadd smak i munnen - av var - och det är ytterligare ett symtom på att du kan drabbas av tandlossning. Ett annat sådant ligger i en mer uppenbar natur: känner du att dina tänder är lösa så är det definitivt läge att agera.

Regelbundna besök hos tandläkare gör skillnad

Det som verkligen kan göra skillnad är besök hos tandläkare och tandhygienister. En undersökning kan visa om huruvida du lider av parodontit och där en behandling kan sättas in.

Tandläkaren tar röntgenbilder och mäter djupet på tandköttsfickorna. Därefter så börjar tandhygienisten sitt arbete som ligger i att ta bort all tandsten och alla bakterier från tandköttsfickor och tänder. Detta kan kräva upprepade, mer regelbunda, behandlingar och där du - beroende på hur pass kraftigt drabbad du är - kan besöka tandhygienisten kanske var tredje månad.

Väl där så undersöks du också i syfte att se att utvecklingen går åt rätt håll. Du ges också tydliga instruktioner om skötsel där tandborstning - på rätt sätt! - och tandtråd kommer att vara nycklar som låter dig behålla dina tänder genom resten av livet.

Ny fräsch tandrad med tandimplantat
20 May 2021