Skötseltips för tandimplantat

Du måste ta hand om dina tandimplantat lika noga som om det var dina egna, naturliga tänder. Här går vi i korthet igenom hur du sköter tandimplantat.

Det är viktigt att du sköter dina tandimplantat väl

Tandimplantat sätter man in av olika skäl. De gamla tänderna kan ha blivit sneda, missfärgade av rökning och annat eller man kan ha drabbats av tandlossning. Problem som alla kan härstamma från, eller åtminstone förvärras av, dålig skötsel.

Men börja inte att slarva med skötseln av din munhygien när du har skaffat nytt implantat. Det är precis lika viktigt att ta hand om tandimplantat som riktiga tänder. Slarvar du så ökar risken att du får nya problem med dina tänder.

Viktigt att minska risken för infektioner

Inte minst är det viktigt att minska risken för infektioner. Även ett implantat kan drabbas av sjukdomar och till och med falla ut i riktigt allvarliga fall. Borsta tänderna noga varje morgon och kväll, precis enligt karius och baktius instruktioner. Vi rekommenderar också att du använder tandtråd eller någon sorts mellanrumstandborste för att hålla rent på de svårare ställena i tandraden.

Vi rekommenderar dessutom starkt att du slutar röka, och detta gäller vare sig du har tandimplantat eller inte. Prognosen för att ett tandimplantat ska bli lyckat på lång sikt ökar i alla fall om du inte röker.

Glöm inte att besöka oss för ditt tandimplantat i Stockholm

Glöm heller inte att göra regelbundna besök hos tandläkare eller tandhygienist. Detta är det bästa sättet att bra koll på tandhälsan och undvika tandsjukdomar i närheten av implantatet. Under de första åren efter att ett implantat satts in så brukar kontrollen vara extra noggrann. Då bör du helst röntga käken för att man ska kunna se att allt är okej. Det kan även vara bra att emellanåt göra egna undersökningar av hur implantatet och tandköttet runt det ser ut.

Har man otur kan man få en infektion runt implantatet, även om metoden i de allra flesta fall fungerar bra. Infektioner uppstår om bakterier kommer in mellan slemhinnan och implantatet. Får inflammationen fäste ka käkbenet luckras upp och försvinna, ett stort problem.

I enstaka fall kan det även hända att ett tandimplantat inte växer fast ordentligt och lossnar, i så fall måste en ny operation genomföras.

Inga fullständiga garantier kan ges

Tandimplantat är fortfarande en ganska ny företeelse. På grund av detta finns det inga garantier för hur länge ett implantat ska hålla. Men prognoserna ser i de flesta fall goda ut, i synnerhet om man sköter tandhygienen ordentligt. Flera ledande experter menar att ett välskött tandimplantat bör sitta kvar hela livet.

Ny fräsch tandrad med tandimplantat
24 Nov 2020