Spricka i tandimplantat - vad gör man?

Tandimplantat är ett bra sätt att ersätta skadade tänder i munnen. Trots att många i Sverige har implantat i dag finns alltid en risk för komplikationer.

I dag känns det gammaldags och nästan främmande att tänka att skadade tänder skulle ersättas av en tandprotes som plockas ut till natten. Det finns idag många olika möjligheter att byta ut sina gamla skadade tänder mot effektiva implantat. Enstaka tänder eller alla.

Det är så pass vanligt att var och varannan äldre person med skadade tänder går med någon form av implantat. Trots att frekvensen är hög finns dock risk för komplikationer. En vanlig komplikation är fraktur i porslinet. Om man då får en spricka i sitt tandimplantat - vad gör man?

Boka tandläkartid direkt!

Sprickor förekommer i både äkta tänder och implantat. Gemensamt för dem båda är att de bör åtgärdas så snart som möjligt att en duktig tandläkare. Spricka i tandimplantat är inget man ska gå omkring och vänta med. Nej, boka tid hos tandläkaren direkt om du märker att du fått en spricka.

Andra vanliga komplikationer för patienter med tandimplantat är att delar av implantatet lossnar, skruvar till exempel. Det förekommer också att delar av implantatet går förlorat efter en tid.

Bra implantat ger livskvalitet

I vår land får uppemot 10 000 medborgare ett implantat inopererat i munnen varje år. Ja man säger faktiskt att det är en operation. För det handlar om att ersätta ursprungliga tänder som gått förlorade eller blivit skadade på ett eller annat sätt. Det kan handla om olyckor, slitage eller vanvård. Rökare tillhör en av riskgrupperna som kan behöva ersätta sina egna tänder med implantat.

Genom att sätta in ett implantat kan patienten få “nya tänder” som ser ut och fungerar som de ursprungliga. Det är naturligtvis bra för att fungera i vardagen men också visuellt viktigt för patienten. Ett implantat är en permanent lösning som sitter fast. Ett vettigt alternativ till lösa protester. Med ett implantat kan patienten får sin livskvalitet tillbaka och vågar le åt lyckan!

Skötseln viktigt

Ett tandimplantat är i grunden en tand gjord på konstgjord väg som skruvas på plats in i själva käkbenet. Tandläkaren fäster sedan implantatet på skruven. Sveriges erfarenhet av sådana här implantat är lång - över fyra decennier har gått sen vi började använda tandimplantat!

Tyvärr är komplikationer fortfarande ganska vanliga. Men de går att undvika genom att sköta sin munhygien väl och ta hand om sitt implantat.

Några grupper har högre risk för att få spricka i sitt tandimplantat, eller andra komplikationer.

Det handlar om äldre personer, människor som av olika skäl har svårt att sköta sina tänder på ett korrekt sätt. Rökare tillhör också riskgruppen eftersom vanerökare i regel har sämre munhälsa.

Om du själv är patient och funderar på att operera in ett implantat bör du ställa dig frågan - är du beredd att ta hand om ditt implantat på ett fullgott sätt? Om inte bör du kanske hellre avstå från att sätta in ett implantat.

Men allt handlar inte bara om patienten och dess munhygien. För att implantatet ska bli bra behövs en erfaren och kunnig tandläkare. Innan du bestämmer dig bör du kolla upp vilken tandläkare som har rätt kompetens för att ersätta dina tänder med ett implantat.

11 Mar 2020