Stora skillnader mellan kliniker

Att sätta ett tandimplantat är aldrig billigt, men priserna skiljer sig ändå väsentligt åt mellan olika kliniker. Varför är det så? Det finns många orsaker till det, men framför allt har det att göra med kvaliteten på implantatet och vad som egentligen ingår i ett implantat. Hos oss på Solna Dental är det en självklarhet att göra en noggrann förundersökning, välja ett implantat av god kvalitet, avsätta gott om tid för ingreppet och att sedan följa upp och återkoppla efter behandlingen. Detta gör att vi kanske inte kan erbjuda de lägsta priserna på implantat i Storstockholm men vi har också långt till de högsta.

”För oss är slutmålet alltid att du ska få ett implantat som håller livet ut och inte orsakar några komplikationer”

VI uppmanar dig som kund att själv läsa på om implantat och fördelarna och riskerna med att välja implantat av hög eller låg kvalitet. Jämför gärna våra priser med konkurrenternas, men väg in vad du får för pengarna och hur stora dina chanser är att få en lyckad behandling. För oss är slutmålet alltid att du ska få ett implantat som håller livet ut och inte orsakar några komplikationer. På Solna Dental tänker vi långsiktigt på våra kunders tandhälsa och därför är vi alltid noga med uppföljning och återkoppling efter varje satt implantat.

Undersökning och utredning

Innan vi sätter ett tandimplantat måste vi först göra klart att det är den bästa lösningen för dig. Ofta är så fallet, men det händer också att vi finner att det kan bli svårt att utföra ett lyckat implantat. För att sätta ett implantat är det först och främst viktigt att du är helt frisk i munnen. Det får inte finnas några inflammationer eller tandsjukdomar från vilka bakterier kan sprida sig ner till implantatet när det sätts.

tandimplantat

Käkbenets skick är också viktigt, och de omgivande tändernas status. Finns det problem måste de åtgärdas först och då får man skjuta upp ingreppet. Det finns alltid en risk vid implantatsättning att bakterier letar sig in och fäster på implantatet, som då inte kan växa fast med käkbenet. Genom att tillse att du har en så god munhälsa som möjligt minimerar vi denna risk.

Vad kommer det att kosta?

Som kund har du alltid rätt att få veta vad slutpriset kommer att bli, och varför det blir vad det blir. Om du upptäcker ett lägre pris hos någon annan klinik, förklarar vi gärna varför vårt pris är högre så att du kan göra en samlad bedömning.

Vi vill inte att någon kund ska känna att de inte har råd med nya fina tänder. Därför erbjuder vi dig alltid ett räntefritt lån med avbetalning på 12 eller 24 månader, i samarbete med Resurs Bank.

Kvaliteten på implantatet

Det är här de största prisskillnaderna ligger, i själva kvaliteten på materialet. Det finns, tyvärr måste vi säga, många implantat av låg kvalitet på marknaden och du bör vara mycket skeptisk till ett alltför lågt pris. Forskare och läkare varnar för att implantat av lågkvalitet håller en mycket begränsad tid, och kan orsaka allergier och andra kraftiga reaktioner i käkbenet. I värsta fall kan du blir riktigt sjuk och du blir i alla händelser tvungen att ta ut implantatet.

På Solna Dental använder vi oss av beprövade implantat som funnits länge på marknaden och använts vid otaliga implantatsättningar utan komplikationer. Vårt mål när vi ger dig ett implantat är att det ska hålla livet ut, inte att vara billigast i stan.

Uppföljning och återkoppling

Hur käkbenet och implantatet reagerar den första tiden efter ingreppet har stor betydelse. Därför är vi noga med att göra uppföljande undersökningar och att höra av oss till dig efter isättningen. På så sätt är vi med på noterna om det skulle inträffa komplikationer, och kan sätta in lämpliga åtgärder, som antibiotika till exempel.

Du kan känna dig trygg med att vår inblandning inte avslutas efter att du lämnat kliniken med en ny tand, utan att vi värnar om dig som kund även i fortsättningen och att vårt mål är att du ska ha en god tandhälsa livet ut.

25 Apr 2018